Jumaat, 7 Oktober 2011

larangan mencela mayat dan hukum hudud di Malaysia

Hadith Rasulullah S.A.W ada menyebut
Janganlah kamu mencela mayat kerana sesungguhnya meraka telah mempersembahkan apa yang telah mereka lakukan. (Hadith sahih riwayat al-Bukhary).
 didalam khutbah tadi aku ada mendengar khatib membacakan satu hadith yang maksudnya sedemikian..kebetulan pula bila aku mencari balik hadith ni ada satu blog yang mencertakan tentang hadith ni dan dikaitkan dengan isu yang hangat saban hari..

khatib berkata yang oarang sekarang langsung tak beradab dengan orang yang telah mati ni bila megutarakan pendapat atau pandangan..sama seperti yang dikatakan oleh ustaz Zamri..pendapat yang diutarakan langsung tidak mengikut kawalan syarak...aku juga tidak bersetuju..dimana oarang yang telah mati dilabelkan pelabagai..mereka ini telah mempersembahkan apa yang patut mereka sembahkan ketika mereka masih hidup..kita langsung tidak layak melabelkan macam2 dan menghina mereka..untuk hukuman adalah diantara mereka dan Allah..


khatib masuk pula bahgian hukum hudud..disini khatib menegaskan yang hukum hudud adalah sesuatu yang wajib dilakukan dan kita perlu menyokong siapa siapa yang mampu menjalankan hukum hudud..di Malaysia adalah perlu kerana agama rasmi persekutuan adalah Islam..kenapa pemimpin Islam tidak boleh melaksanakanya..kalau nak seribu daya kalau dah tak nak seribu dalih la..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan